Modelowanie procesów biznesowych jest coraz ważniejszym elementem opisywania działań firm. Firmy mogą wykorzystać stworzone modele procesów na wiele sposobów - do optymalizacji własnych działań, do określenia, które procesy mogą być przekazane firmie zewnętrznej (outsourcing) oraz do określenia kompleksowych wymagań dla oprogramowania wspierającego działanie firmy. Modelowanie procesów biznesowych stanowi podstawę coraz większej liczby różnego rodzaju przedsięwzięć i projektów biznesowych. Wynika z tego, że model procesów jest tylko narzędziem do osiągnięcia określonych celów biznesowych, a nie celem samym w sobie. Stąd też praktycznie każdy projekt wymaga trochę innego „skonfigurowania” podejścia do budowy takowego modelu. To cele projektu będą determinować chociażby jak głęboko będziemy modelować, jak będą wyglądać poszczególne warstwy modelu, jakie parametry procesów będą potrzebne czy też z jakimi innymi typami obiektów będą one połączone. Jest bardzo istotne, aby przed rozpoczęciem jakichkolwiek prac związanych z modelowaniem, odpowiednio ten model skonfigurować. Oprócz powyższych pytań, trzeba się zdecydować na jakąś notację i narzędzie do opisu procesów. Jakie kryteria tutaj wziąć pod uwagę? Jakie są konsekwencje takiego czy innego rozwiązania? Gdzie leży największe ryzyko w projektach modelowania procesów biznesowych? Jakie zespoły są potrzebne? Jakie kompetencje powinny być w organizacji? Jak zaprojektować spójny model procesów? Czy wszystkie zidentyfikowane procesy musimy modelować? Jaka notacja będzie najefektywniejsza?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz